Eerste damwanden station Tilburg de grond in

In Tilburg gaan deze week de eerste damwanden de grond in voor de komst van de nieuwe reizigerspassage. Dat gebeurt aan de noordzijde van het station. De wanden worden geplaatst over een lengte van tweemaal 32 meter. Het inbrengen neemt ongeveer een week in beslag en gebeurt alleen overdag.

Bouwkuip
De damwanden dienen als grond- en waterkering voor de bouwkuip waarin straks de nieuwe tunnel wordt voorgebouwd. Deze zal in de herfstvakantie van 2014 in zijn geheel op zijn plek worden geschoven. Omdat het inbrengen van de damwanden kan leiden tot geluidsoverlast, zijn omwonenden over de werkzaamheden per brief geïnformeerd.

Nieuwe passage
Station Tilburg krijgt een nieuwe, 26 meter brede reizigerspassage met aan weerszijde hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden. De passage verbindt de binnenstad met de Spoorzone en de wijk Theresia en geeft het station een nieuwe entree aan de noordzijde. Voor de reizigers komen op- en neergaande roltrappen en liften, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen.

Station Tilburg
Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. De nieuwe, ruime passage met aan weerszijden hoogwaardige winkelruimtes en horecagelegenheden zorgt ervoor dat het station een comfortabele opstapplaats blijft. Een nieuwe entree aan de noordzijde verbetert de bereikbaarheid. En met de komst van liften en roltrappen naar alle perrons wordt ook de toegankelijkheid voor mindervaliden sterk verbeterd. Voor fietsers komt er onder het postperron een nieuwe bewaakte stalling en op het perron een onbewaakte stalling.

Spoorzone Tilburg
Spoorzone Tilburg is een gebied van 75 hectare langs een lint van bijna 3 kilometer in het centrum van de stad. Het loopt van het Van Gend en Loosterrein in het westen tot aan het NS-plein in het oosten van het centrum. Het voormalige NS-terrein aan de noordkant van het station van Tilburg vormt het hart van de Spoorzone. Van 1868 tot 2011 werkten gene­raties Tilburgers er aan locomotieven en treinen. Anno 2013 worden de gebouwen gebruikt voor evenementen, jongeren­activiteiten en (tijdelijke) bedrijfsvestiging. Twee passages onder het spoor, een vernieuwd station en de Burgemeester Brokxlaan ontsluiten het gebied. Tussen het industriële erfgoed en nieuwe architectuur krijgen evenementen, ondernemerschap en vernieuwing de ruimte. Een deel van dit gebied ontwikkelt de gemeente samen met VolkerWessels in de vorm van een Publiek Private Samenwerking ('De:Werkplaats'). Het gaat daarbij om de Stadscampus, Clarissenhof en Theresiazone.