Grote spoorvernieuwing Willemspoortunnel Rotterdam

ProRail gaat in twee omvangrijke buitendienststellingen de sporen in de Willemspoortunnel vernieuwen tussen station Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden, zodat treinen er veilig en comfortabel overheen kunnen blijven rijden. De eerste buitendienststelling is van zaterdag 3 tot en met zondag 18 december. De tweede van zaterdag 7 tot en met zondag 22 januari. De gevolgen voor het treinverkeer zijn ingrijpend.

Wat gaan we doen?
De sporen in de Willemspoortunnel naderen het einde van hun levensduur. Daarom worden de spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast) volledig vernieuwd. Dat geldt eveneens voor de bovenleiding. Tegelijkertijd worden de perrons op station Rotterdam Blaak en station Rotterdam Zuid vernieuwd. Op beide stations wordt de hoogte van het perron aangepast zodat mensen in de toekomst een gelijkvloerse instap hebben. Verder krijgt station Blaak een nieuwe vloer en nieuw meubilair. Op station Rotterdam Zuid wordt een droge blusleiding aangelegd.

Twee grote buitendienststellingen
In overleg met reizigers- en goederenvervoerders is besloten de werkzaamheden te verdelen over twee periodes van 16 dagen. De eerste periode is van zaterdag 3 tot en met zondag 18 december. De tweede buitendienststelling start zaterdag 7 januari en duurt tot en met zondag 22 januari. In elke periode wordt het spoor in één tunnelbuis vernieuwd. De gevolgen voor het treinverkeer zijn ingrijpend; afhankelijk van het moment waarop mensen reizen, rijden er geen of minder treinen en worden er bussen ingezet. Omdat ook de nieuwe dienstregeling ingaat op 11 december adviseert NS reizigers dringend voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

ProRail vernieuwt
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. En daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan de grootste vernieuwingsslag sinds het 175-jarig bestaan van de spoorwegen. Beter en meer treinverkeer is goed voor de economie.