Persuitnodiging: wisseltruc op Utrecht Centraal

ProRail gaat van zaterdag 8 tot maandag 17 juli 500 meter spoor vervangen bij Utrecht Centraal, waaronder 23 wissels. Dit zijn wissels die eerder op het emplacement Utrecht werden weggehaald. Ze worden na revisie hergebruikt.

De pers is van harte welkom voor een toelichting op de werkzaamheden. Donderdag 6 juli, 10 uur, Stadskantoor Utrecht.


Wisseltruc
De wissels die geplaatst worden, lagen tot vorig jaar elders op het emplacement. In 2016 voerde ProRail grote aanpassingen aan het spoor bij Utrecht, zodat er  meer treinen van en naar Utrecht kunnen rijden en het spoor betrouwbaarder is geworden. Het aantal wissels is toen teruggebracht van 186 naar 60. Hierbij bleven er ook wissels over die nog lang niet versleten waren. Die zijn in het afgelopen jaar gereviseerd (hersteld tot nieuwstaat) en worden nu gebruikt ter vervanging van oude wissels, die aan vernieuwing toe zijn. Dat gebeurt op de vier sporen tussen Utrecht Overvecht en Utrecht Centraal, over een afstand van 500 meter.


Grote kraan
Het vervangen van al die grote wissels in negen dagen tijd is ambitieus. De wissels worden met een dieplader over de weg aan en afgevoerd. Om ze zo snel mogelijk te kunnen wisselen, gebruikt de aannemerscombinatie een grote bouwkraan die de wissels 35 meter hoog over het spoor tilt. Er zijn in totaal 45 lasploegen nodig om alle spoordelen aan elkaar te lassen.


Reisplanner
De werkzaamheden veroorzaken overlast, zowel op het spoor als op de weg. Treinverkeer van en naar Hilversum, Amersfoort en Soest krijgt te maken met een aangepaste dienstregeling. Check de reisplanner om goed voorbereid op reis te gaan. Ook op de weg is hinder niet te voorkomen. De bouwkraan kan niet op het spoor geplaatst worden. Daarom komt deze op de weg, naast de Daalsetunnel te staan. Hierdoor blijft er in per rijrichting maar 1 rijstrook over en kan deze drukke verkeersader minder auto's van en naar het centrum van Utrecht verwerken.

ProRail vernieuwt
In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. En meer en meer goederen worden over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar hebben we beter spoor en grotere stations voor nodig. Daarom werkt ProRail aan de grootste vernieuwingsslag sinds het bestaan van de spoorwegen.