Persuitnodiging: kom kijken bij de nieuwe spoorbrug in Utrecht

Naast het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht ligt een grote nieuwe spoorbrug klaar voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. De spoorbrug - met een gewicht van van ruim 3000 ton en een lengte van 170 meter - komt op vrijdag 17 november in beweging en wordt op zondag 19 november op zijn plek gevaren. Dat wordt een spannende operatie.

Graag nodigen we u nu al uit op de bouwlocatie bij het Amsterdam-Rijnkanaal, op vrijdag 13 oktober om 09.30 uur. Dan lichten we toe hoe de operatie in november zal verlopen en hoe de brug in beweging wordt gebracht. Ook is het mogelijk de enorme spoorbrug van dichtbij te bekijken.

Persmoment 13 oktober

In opdracht van ProRail is de spoorbrug ontworpen door Movares en geconstrueerd en geïnstalleerd door de combinatie HSM Steel Structures en BAM Infra B.V.

Vertegenwoordigers van HSM, BAM en ProRail zijn op 13 oktober aanwezig om toe te lichten hoe de brug wordt getransporteerd in november.

De ontvangst op vrijdag 13 oktober is om 09.30 uur op de bouwlocatie naast het Amsterdam-Rijnkanaal. Om 10 uur begint de toelichting, om 10.30 uur bezichtigen we de brug en de route die de brug in november zal afleggen. De bijeenkomst is rond 11.30 uur afgelopen.

Graag tijdig aanmelden

In verband met het beperkte aantal plaatsen graag uiterlijk donderdag 12 oktober om 16 uur aanmelden via mercedes.grootscholten@prorail.nl, 06 27883408. Na aanmelding ontvangt u een routebeschrijving.

Achtergrondinformatie

Op de website van ProRail is veel informatie en beeldmateriaal te vinden over de bouw van de spoorbrug (zoekterm Utrecht Centraal - Leidsche Rijn). De gigantische spoorbrug werd al eerder in delen over het water naar Utrecht vervoerd. Medio november gaat de brug naar zijn definitieve plek over het Amsterdam-Rijnkanaal, tussen twee bestaande bruggen in. Daarvoor is een speciale weg aangelegd die sterk genoeg is om het gewicht van de brug te kunnen dragen. De brug wordt geplaatst met behulp van zwaar transport-wagens en een ponton.

Spoorverdubbeling

De spoorbrug is in april 2018 klaar voor de eerste treinen. Aansluitend gaat de naastgelegen ‘oude’ spoorbrug zeven maanden buiten bedrijf voor een opknapbeurt. De huidige doorvaarhoogte gaat met 25 centimeter omhoog en de brug wordt stiller gemaakt. In december 2018 is het dan zover: voor het eerst kunnen treinen de oversteek maken over elk van de vier sporen. En daarmee is de spoorverdubbeling een feit.